Gammelbilsdoktorn Leif Linde


Leif Linde var initiativtagare till bildandet av Kalmar Ölands Fordonshistoriker och Veteranbilsrallyt Solvändan. Han fick med all rätt epitetet "Gammelbilsdoktorn".


I texten under minns Lars Gustavsson vännen Leif Linde. Du kan även se ett bildspel från Solvändan i slutet av 70-talet



Lars Gustavsson minns vännen Leif Linde.


Leif växte upp i Blomstermåla där hans pappa hade bilverkstad. Hans intresse för motorer och gamla bilar väcktes tidigt då pappa Thure Linde hade en Oldsmobil 1905 som Leif hjälpte till att renovera. Leif och undertecknad hade flera saker gemensamt. Vi hade båda vuxit upp med föräldrar som var egna företagare och hade bilverkstad. Vi hade ett genuint intresse för att bevara gamla fordon och båda hade vi en viss svaghet för Gammel Dansk Bitter Dram. Det blev många möten i mitt och hans garage. Vi var grannar och kom att förbli nära vänner.


Det var också då tankarna föddes om att starta en klubb på Öland och Kalmar för fordonshistoriker. I motorkretsar var Leif ett aktat namn, och han förtjänade så väl epitetet ”gammelbilsdoktorn”. Inom sitt gebit var han en av de kunnigaste i landet, kanske den allra kunnigaste, och således fick han många avancerade renoveringsuppdrag. Han kunde genom att lyssna på motorns gång beskriva vad som behövdes åtgärdas. Leif lade tillexempel ned ett stort arbete med att restaurera en Darracq från 1901 till nyskick. Han hjälptemig med att restaurera min Morgan Drop Head Coupe 1938. En av världens äldsta DHC Moragan som nu finns att beskåda på Morganmuseet i Malvern, England. Vi fick tillsammans 1975 uppleva en start med gammelbilar i Hyde Park, London. En morgon då både dimman och avgaser låg som en ridå inför starten av det klassiska London- Brightonrallyt. En upplevelse som sitter djupt fast i minnet.


Leif Linde var dessutom med att stötta och utveckla Prins Bertil Memorial med Gärdesloppet. 2001 kom han på andra plats med sin Austin Seven Special från 1932. Jag fick förmånen att lära känna Leif under 30år. Han var en omtänksam kompis som alltid ställde upp. Kanske var han ibland alltför hjälpsam. Han kunde inte säga nej och tog inte alltid nog betalt för sina tjänster och sin kompetens. Han kunde ibland upplevas som tystlåten. Men att med Leif beskåda en renoverad motor utan att säga något är det som kännetecknar en riktig vän. I och med Leifs bortgång 2002 förlorade jag en nära vän och Öland förlorade en gammelbilsdoktor och fordonshistoriker som hade utfört en kulturgärning för lång tid framöver.

Lars och Leif i garaget tar en paus efter renovering av HD-motor.

Se bildspel från 70-talets Solvändor

Olle Godin hejar på
Full fart
Torsten Arrgårds Pop Toledo
Tina och HDn
Torsten Olsson med sin HD 2
Familjen Chevrolet
Lagonda
Mercerdes nr 41
Morgan
Nisse och Forden
Rätt fär på DKW
Två flickor och en Austin
Blå bil
BMW MC
Dam vid
En knutte omed knutta
Funktionär Lasse Karlsson
Ölands bildoktor
Torsten Olsson med sin HD 3
Ottenby 2
Ottenby
Farmors bil